Koło informatyczne
Program koła informatycznego
dla klas 5-6 szkoły podstawowej
W zajęciach pozalekcyjnych kółka informatycznego uczestniczą chętni uczniowie klasy piątej i szóstej, którzy pragną pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności z zakresu technologii informacyjnej. Zajęcia odbywają się w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Program został skonstruowany tak, by nauczyciel realizujący jego założenia mógł sprzyjać rozwojowi ucznia, kształtować jego umiejętność samodzielnego myślenia, wyciągania logicznych wniosków i rozwiązywania problemów.
Cele ogólne
- Zainteresowanie rosnącymi możliwościami zastosowań komputerów, technologii informacyjnej i urządzeń opartych na technice komputerowej,
- Wspomaganie procesów dydaktycznych poprzez programy edukacyjne,
- Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań,
- Kształtowanie umiejętności wyszukiwania, gromadzenia, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł,
- Przestrzeganie reguł prawnych określających zasady korzystania z oprogramowania i dostępnych danych komputerowych,
- Uświadomienie korzyści i zagrożeń, jakie związane są z technologią informacyjną,
- Przygotowanie uczniów do aktywnego i odpowiedzialnego życia we współczesnym świecie.
Cele szczegółowe
- obsługa podstawowych urządzeń składowych komputera.
- umiejętne uruchamianie i korzystanie z poznanych programów
- znajomość zastosowania Internetu, wykorzystanie adresu internetowego w celu
pozyskiwania informacji, znajomość zasad korzystania z przeglądarek
internetowych.
- korzystanie z poczty elektronicznej, Teams.
- wykonanie prezentacji multimedialnych tworząc slajdy zawierające obrazy, linki do stron, np. filmy z youtube
- wprowadzanie animacji i dźwięku.
- wykorzystanie drukarki , skanera i projektora
- tworzenie ćwiczeń i testów interaktywnych za pomocą różnych aplikacji i
narzędzi
- przygotowanie materiałów do szkolnej e-gazetki,
- korzystanie z wolnych zasobów edukacyjnych
- wyszukiwanie zdjęć i dokumentów na wolnych licencjach
- tworzenie komiksów, awatarów, plakatów interaktywnych, materiałów
edukacyjnych
- obróbka zdjęć
- tworzenie i montowanie własnych filmów i plików audio
- podstawy programowania za pomocą języka Scratch
- podstawowe obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym, ciekawe przykłady wykorzystania.
Środki dydaktyczne i metody pracy
- laptopy z dostępem bezprzewodowym do internetu
- aplikacje darmowe online.
- oprogramowanie darmowe zainstalowane na komputerze np. Gimp, Pivot, MS Office, Windows, Movie Maker, Scratch itp
- metoda pracy podawcza, indywidualna lub grupowa,
- samodzielna praca z tutorialem lub przewodnikiem po programie.
Treści nauczania
1. Przeglądarka internetowa;
2. Poczta elektroniczna, Teams;
3. Przygotowanie materiałów do e-gazetki – dodawanie wpisów, widżetów;
4. Tworzenie własnych obrazów w dostępnych edytorach;
5. Prezentacje m.in. Power Point;
6. Komiksy w Pivot Animator /Gimp;
7. Plakaty interaktywne, projekty w .gif;
8. Programowanie w Scratch (elementy Python);
9. Projekty multimedialne np.: w Windows Movie Maker;
10. Tworzenie własnych gier, ćwiczeń, testów interaktywnych, stron www;
12.Obróbka zdjęć i programy do publikowania i porządkowania zdjęć;
13. Możliwości arkusza kalkulacyjnego;
14. Prawo autorskie.
Zakładane osiągnięcia uczniów:
Kompetencje uzyskane przez uczniów:
- sprawne i bezpieczne posługiwanie się zestawem komputerowym i jego oprogramowaniem;
- samodzielne rozwiązywanie problemów przy pomocy komputera oraz korzystanie z komputera przy uczeniu się innych przedmiotów;
- korzystanie z zasobów internetowych oraz multimedialnych jako źródeł informacji;
- wyszukiwanie, selekcjonowanie oraz pozyskiwanie informacji;
- wykorzystanie komputera na potrzeby własne, klasy i szkoły;
- nauka algorytmiki i logicznego myślenia;
- wykorzystanie komputera jako źródła wiedzy i rozrywki.
Ewaluacja oraz sprawdzanie osiągnięć uczniów:
Kontrola postępów uczestników zajęć kółka informatycznego ma na celu jedynie dostarczenie nauczycielowi informacji o przystępności i efektywności prowadzenia zajęć oraz o stopniu zainteresowania uczniów danym zagadnieniem. Dlatego też będzie się ona ograniczać do obserwacji poprawności wykonania otrzymanych zadań, zastosowanych metod i środków informatycznych, samodzielności, zaangażowania oraz poprawności wypowiedzi uczniów.
OŚWIADCZENIE RODZICA Kl V
Wyrażam zgodę na udział mojego dziecka ....................................................................
ucz. kl. V w pozalekcyjnych zajęciach koła informatycznego w roku szkolnym 2020/21 odbywającego się we wtorki na 7 godz. lekcyjnej.
................................... .............................................
data podpisy rodziców/prawnych opiekunów
OŚWIADCZENIE RODZICA Kl VI
Wyrażam zgodę na udział mojego dziecka ....................................................................
ucz. kl. VI w pozalekcyjnych zajęciach koła informatycznego w roku szkolnym 2020/21 odbywającego się w czwartki na 7 godz. lekcyjnej.
................................... .............................................
data podpisy rodziców/prawnych opiekunów
Sprawdzian-arkusz.xlsx KLASA 8
Liczące Puzzle dla najmłodszych -->>https://www.youtube.com/watch?v=xn9ZoHOtRLk
Fotomontaż w programie GIMP – zmiana twarzy
Film (samouczek) na temat wykorzystania narzędzi programu GIMP do stworzenia fotomontażu ze strony scholaris.pl
dla wszystkich, którzy chcą wziąć udział w konkursie SLEEVEFACE, CZYLI UBIERZ SIĘ W KSIĄŻKĘ organizowanego
przez P. J. Pawełoszek (biblioteka) we współpracy ze mną.
Przykłady realizacji karty świątecznej w programie SCRATCH:
-
Animowana kartka świąteczna - Scratch
-
Kartka świąteczna 2 - lekcja Scratch 2016.12.08
-
„Multimedialna kartka świąteczna”
Plan koła informatycznego 2019-20
Wstęp
W szkole podstawowej do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez uczniów należą między innymi: umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, umiejętność pracy zespołowej, grupowej i umiejętność odkrywania swoich zainteresowań, algorytmy.
Program skierowany jest do uczniów klas IV-VI. Zajęcia warsztatowe prowadzone są raz w tygodniu po 1 godzinie lekcyjnej wg ustalonego harmonogramu. Czas poświęcony na daną jednostkę tematyczną będzie zależał od potrzeb oraz możliwości ucznia.
CELE EDUKACUJNE
- Rozwijanie uzdolnień w kierunku informatyki
- Pogłębianie wiedzy na temat zasad posługiwania się komputerem i technologią informacyjną
- Nabywanie umiejętności pracy w grupie
- Kształtowanie umiejętności korzystania z zasobów Internetu
- Rozwijanie twórczości uczniów w dziedzinie grafiki, programowania, prezentacji - poznawanie bezpłatnych programów
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się innymi urządzeniami np. aparat cyfrowy, PenDrive.
ZADANIA
- Wykorzystanie komputera do: nauki, pracy, zabawy i rekreacji
- Pomoc uczniom w rozpoznawaniu własnych uzdolnień i zainteresowań
- Praca z programem graficznym GIMP, SCRATCH, PIVOT, POWER-POINT
- Tworzenie własnych projektów: kalendarz, plakaty, obrazy, programów, animacji
- Obsługa innych urządzeń: aparat cyfrowy, projektor, drukarka.
TREŚCI
Treści koła informatycznego zostały podzielone na działy i tematy, które nauczyciel może nauczyciel może uszczuplać lub poszerzać w zależności od potrzeb.
- Podstawy pracy z programem GIMP, SCRATCH, PIVOT, POWER-POINT.
- Zajęcia organizacyjne. Instalowanie programu.
- Omówienie programu.
2. Praca nad zadaniami
- GIMP Sleeveface, czyli ubierz się w książkę – konkurs biblioteczny IX-X
- SCRATCH Podstawy programowania, pierwsze projekty – proste programy z wykorzystaniem skryptów programu XI-II
- PIVOT „Film animowany” – jak poruszyć postać III-IV
- POWER-POINT Tworzymy projekt grupowy – temat wspólnie wybrany z uczniami (profilaktyka, ekologia)V-VI
EWALUACJA PROGRAMU
Źródłem informacji o programie są uczniowie uczęszczający na zajęcia. Podczas rozmowy z uczniami w trakcie roku szkolnego, jak i na ostatnich, podsumowujących zajęciach, oceniamy program koła i planujemy zajęcia na następny rok szkolny. Ważnym elementem w ocenie zajęć są osiągnięcia uczniów i czynione postępy przejawiające się w jakości wykonywanych prac.
-