Klasa 6
Pliki do GIMP
Prezentacja o państwach sąsiadujących z Polską
Informacje o państwach---> https://pl.wikipedia.org/wiki/Państwa_Europy
Flagi państw---> https://pl.wikipedia.org/wiki/Flagi_państw_świata
W celu zaprojektowania prezentacji o państwach sąsiadujących z Polską, wykonaj następujące czynności:
1.Wyślij informację do swojego nauczyciela na temat podziału ról w zespole przygotowującym projekt. W liście zamieść również harmonogram działań zespołu. (potrzebna poczta na outlook.com!)
2. Wyszukaj w zasobach sieci Internet informacje na temat państw sąsiadujących z Polską. W wolnych zasobach odszukaj fotografie obiektów charakterystycznych dla każdego z państw oraz informacje na ich temat, między innymi: powierzchnia, liczba ludności, długość granicy z Polską.
3.W programie graficznym:
a. przygotuj rysunki flag, następnie je pokoloruj. Zapisz je w formacie PNG.
b. przygotuj rysunek przedstawiający mapę części Europy obejmującą Polskę i kraje z nią sąsiadujące.
c. przygotuj wybrane zdjęcia do umieszczenia w prezentacji, tzn. dostosuj rozmiar, skadruj zgodnie z zasadami kompozycji, popraw kontrast, jasność i kolory, a także wyróżnij najważniejsze szczegóły tych zdjęć.
1.W arkuszu kalkulacyjnym
a. wykonaj zestawienie państw sąsiadujących z Polską oraz podaj długość granicy z Polską, powierzchnię i liczbę ludności.
b. w kolejnej kolumnie oblicz gęstość zaludnienia każdego z państw.
c. sformatuj tabelę zawierającą powyższe informacje
d. posortuj dane w tabeli według długości granicy od największej do najmniejszej wartości
e. wykonaj wykres ukazujący długości granic z poszczególnymi sąsiadami. Dobierz samodzielnie typ wykresu.
1. Przygotuj prezentację multimedialną przedstawiającą państwa sąsiadujące z Polską
W programie do tworzenia prezentacji:
a. Zaprojektuj strukturę prezentacji
b. Na początku prezentacji umieść narysowaną mapę części Europy obejmującą Polskę i państwa z nią sąsiadujące, jako tło slajdu. Na slajdzie z mapą umieść w odpowiednich miejscach przygotowane flagi.
c. Przeznacz po jednym slajdzie na przedstawienie każdego kraju.
d. Rozmieść wszystkie elementy zachowując zasady dobrze skomponowanego obrazu. Na każdym slajdzie powinna zostać wstawiona, wcześniej przygotowana fotografia z charakterystycznym obiektem, flaga i zwięźle przygotowane informacje. Zastosuj ujednolicone animacje wejścia poszczególnych elementów na slajd.
e. Zaprojektuj slajd, w którym umieścisz informacje statystyczne i wykonany w arkuszu kalkulacyjnym wykres. Skorzystaj z możliwości kopiowania i wklejania obiektów pomiędzy dokumentami
f. Wykonaj slajd, na którym umieścisz źródła pozyskanych informacji
g. Dobierz przejścia slajdów
h. Zapisz prezentację w wybranej lokalizacji na dysku swojego komputera
i. Przygotuj się do zaprezentowania swojej pracy. Przed wystąpieniem, sprawdź, czy wszystkie potrzebne urządzenia zostały podłączone do komputera.
II 1.Skopiuj plik z prezentacją do wirtualnego dysku (potrzebna poczta na outlook.com!). Wcześniej uzgodnij z nauczycielem wybór tego dysku. Udostępnij go swojemu nauczycielowi.
Do wykonania projektu potrzebujesz:
stanowisko komputerowe wyposażone w:
a. program do obróbki grafiki rastrowej,
b. arkusz kalkulacyjny,
c. program do tworzenia prezentacji multimedialnych,
d. podłączenie do sieci Internet dające możliwość wyszukiwania informacji w zasobach internetowych.
e. konto na outlook.com
Grafika komputerowa
Żródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika_komputerowaGrafika komputerowa – dziedzina informatyki zajmująca się wykorzystaniem technik komputerowych do celów wizualizacji artystycznej oraz wizualizacji rzeczywistości. Grafika komputerowa jest obecnie narzędziem powszechnie stosowanym w nauce, technice oraz rozrywce.
Początki grafiki komputerowej sięgają lat pięćdziesiątych XX wieku, jednak – ze względu na duże koszty komputerów i urządzeń graficznych – aż do lat 80. grafika komputerowa była wąską specjalizacją, a na jej zastosowania praktyczne mogły pozwolić sobie ośrodki badawcze, duże firmy oraz instytucje rządowe. Dopiero gdy w latach dziewięćdziesiątych rozpowszechniły się komputery osobiste, grafika komputerowa stała się czymś powszechnym.
Ponieważ celem grafiki jest generowanie obrazów, jednym z głównych kryteriów klasyfikacji jest technika ich tworzenia.
Grafika wektorowa: obraz jest rysowany za pomocą kresek lub łuków. Niegdyś powstawał tak obraz na ploterach kreślących.
Grafika rastrowa: obraz jest budowany z prostokątnej siatki leżących blisko siebie punktów (tzw. pikseli). Głównym parametrem w przypadku grafiki rastrowej jest wielkość bitmapy, czyli liczba pikseli, podawana na ogół jako wymiary prostokąta.
Identyczny podział istnieje, jeśli weźmie się pod uwagę reprezentację danych w programach komputerowych.
Grafika wektorowa – w tym przypadku nazwa może być nieco myląca, ponieważ obrazy mogą składać się nie tylko z wektorów (odcinków), ale również z innych figur geometrycznych. Cechą grafiki wektorowej jest to, że zapamiętywane są charakterystyczne dla danych figur dane (parametry), na przykład dla okręgu będzie to środek i promień, dla odcinka współrzędne punktów końcowych, a dla krzywych parametrycznych współrzędne punktów kontrolnych. Program, jeśli musi narysować obraz na urządzeniu (rastrowym lub wektorowym), na podstawie posiadanych danych wygeneruje obraz tych figur – bardzo ważną zaletą tej reprezentacji jest możliwość dowolnego powiększania obrazów, bez straty jakości.
Grafika rastrowa – do zapamiętania obrazu rastrowego potrzebna jest dwuwymiarowa tablica pikseli nazywana powszechnie bitmapą. Nazwa wzięła się stąd, że początkowo były rozpowszechnione systemy wyświetlające obrazy czarno-białe, więc w takim przypadku pojedynczy piksel mógł być opisany przez jeden bit. Jednak gdy powszechniejsza stała się grafika kolorowa, piksele zaczęły być opisywane więcej niż jednym bitem – wówczas pojawiła się nazwa pixmapy, która jednak nie się przyjęła (chociaż jest stosowana w, na przykład, X Window).
Przewagą reprezentacji wektorowej nad rastrową jest to, że zawsze istnieje dokładna informacja o tym, z jakich obiektów składa się obraz. W przypadku obrazów bitmapowych tego rodzaju informacja jest tracona, a jedyne, czego można bezpośrednio się dowiedzieć, to kolor piksela. Istnieją jednak metody, które pozwalają wydobyć z obrazów bitmapowych tekst i/lub krzywe.
W chwili obecnej dominują wyświetlacze rastrowe, więc programy wykorzystujące grafikę wektorową są zmuszone przedstawiać idealne figury geometryczne w skończonej rozdzielczości.
Kolejnym kryterium, według którego klasyfikuje się zastosowania grafiki, jest charakter danych.
Grafika dwuwymiarowa (grafika 2D): wszystkie obiekty są płaskie (w szczególności każdy obraz rastrowy wpada do tej kategorii).
Grafika trójwymiarowa (grafika 3D): obiekty są umieszczone w przestrzeni trójwymiarowej i celem programu komputerowego jest przede wszystkim przedstawienie trójwymiarowego świata na dwuwymiarowym obrazie.
Grafika ruchoma: jej celem jest przedstawienie obrazu jako zbioru klatek, które - pokazując się na ułamek sekundy i przechodząc w następną klatkę - dają nam wrażenie ruchu obiektów przedstawionych na ekranie. Częstotliwość zmiany klatek najczęściej podaje się w liczbie klatek na sekundę (FPS, od ang. frame per second).
Lista edytorów grafiki rastrowej:
Adobe Photoshop, Microsoft Paint, IrfanView, Paint.NET, Picasa, Picnik, Pixia, GIMP, GimPhoto, GIMPshop, GNU Paint….
Lista edytorów grafiki wektorowej:
Adobe Illustrator, CorelDRAW, Inkscape, OpenOffice.org Draw.
DARMOWY PAKIET LibreOffice Windows, wersja 5.1.1, Polski z edytorem tekstu, arkuszem kalkulacyjny i programem do tworzenia prezentacji:--->>> http://pl.libreoffice.org/pobieranie/
►Program grafuczny Inkscape można zainstalować z płyty dołączonej do podręcznika lub z tej strony www http://www.dobreprogramy.pl/Inkscape,Program,Windows,12218.html
Poradnik, który opisuje cztery narzędzia kształtów: Prostokąt, Elipsę, Gwiazdę i Spiralę można znaleźć np.: tutaj
https://inkscape.org/doc/shapes/tutorial-shapes.pl.html
lub coś więcej http://inkscape-tutorial.pl/tutoriale.html
Przykładowe lekcje w Youtube https://www.youtube.com/watch?v=ie5xX3HHgVY
i pomysł na świąteczną choinkę http://inkscape-tutorial.pl/tutoriale/item/104-kartka-swiateczna.html
Plik do sprawdzianu kl.VI
Instrukcja poniżej
sprawdzian-nie-tylko-kalkulator-odwiedzamy-swiat-tabel-i-wykresow-programu-ms-excel.docx
Pliki do zadań: Razem_spr(1).xlsx